Thursday, April 16, 2009

NASI PELENGAT PERLIS

Pada 27 & 28 Mac lepas Deri balik kampung di utara semenanjung. Tujuan utamanya ada 3 ; nak ziarah emak saudara yang sakit, nak buat kenduri syukur Nazurah dapat good result SPM & nak hadiah kereta proton saga baru yang kami adik beradik kongsi beli kat parents. Alhamdulillah, semua tujuan berjalan lancar...

Masa kenduri, Deri ambil gambar cara-cara orang Perlis masak nasi. Caranya agak berlainan sikit, tak guna kawah.

Kami panggil alat memasak ni PELENGAT. Cara masaknya lebihkurang cara nasi kukus, tapi guna talam, selalunya 10 tingkat. Memasak cara ni tak ada kerak nasi langsung. Jadi, kalau ada yang suka makan kerak nasi dengan santan, maka cara ni tak sesuai buat dia...

Ok, jom kita layan....!!!

(A) Perkakas memasak :
1. Kawah yang dimasukkan air paip atau air perigi (jangan guna air mineral...rugi duit...)
2. Pelengat 10 tingkat berbentuk 3-segi yang dibuat dari aluminium sebagai rak untuk meletakkan talam
3. Talam yang keras sikit, selalunya yang jenis berbunga-bunga dari Cina tu. (Kalau lembut sangat, nanti dia akan cepat terpele'ot... haha... cari sendiri maksudnya...)
4. Penutup pelengat yang diperbuat dari zinc atau metal yang tahan panas.
5. Pelapik kawah dari bahan yang tak terbakar.
6. Kayu api atau apa-apa bahan pembakaran yang tak merbahaya... (warning : jangan guna bunga api... )
7. Pelepah pisang, untuk meratakan beras kat dalam talam. Bahan keras seperti kayu patut dihindarkan. Nanti talam terpelanting... rugi beras...
8. Daun pandan sebagai bahan pewangi
9. Kain basah.... tengok gambar nanti tahu lah fungsinya...

(B) Cara memasak :
1. Ok, untuk memasak nasi sebanyak 10 talam ni, kita perlukan 20 kilo beras. Ini bermakna satu talam diisikan dengan 2 kilo beras.
2. Masukkan air suci lagi bersih sehingga lebih sedikit dari paras beras. (macam masak nasi dalam periuk gitu...)
3. Kalau banyak ni punya nasi, bolehlah disediakan untuk lebihkurang 250 orang yang bernafsu makan secara normal...
4. Sementara tu panaskan kawah yang dah diisi air tadi. Jangan lupa campakkan daun pandan ke dalamnya.
5. Setelah siap 10 talam diatas rak masing-masing dan air pun dah panas, maka tutupkan pelengat tadi.
6. Dalam masa lebihkurang 45 minit, angkat semula tutup pelengat. (Warning: Tutup pelengat sangat la panas... pandai-pandai sendiri lah...)
7. Nasi dah masak... putih berseri-seri...!!
8. Masukkan nasi kedalam bekas kedap udara. Bila tiba masanya, sajikanlah....
9. Untuk ulangmasak lagi 10 talam, cuma perlu tunggu selama 30 minit sahaja sebab tutup pelengat sudah panas... jadi cepatlah masak nasinya.



Dah siap untuk dimasak. Beras sedang diratakan dengan pelepah pisang. Daun pandan diikat & dimasukkan ke dalam kawah.










Ready untuk ditutup. Tengok senang, tapi ia memerlukan kepakaran tahap PHD. Kena kuat fizikal & mental, tahan panas & asap. Silap haribulan, terbalik kesemua sekali. Kalau pekerja amatur, tali akan digunapakai, diikat pada atas penutup pelengat dan digantungkan ke dahan pokok. Lepas tu diturunkan perlahan-lahan. Bila nasi dah masak, ditarik keatas perlahan-lahan juga. Jangan buat dengan gelojoh & rakus!!
Bila penutup dah stable, kain basah diletak sekeliling pelengat dan dipadatkan menggunakan pelepah pisang. Ini dilakukan supaya wap tidak keluar dan air mendidih tidak akan memantulkan kain tadi.
Api perlu dijaga supaya tidak terlalu ganas!!
Bila dah siap, penutup ditarik keluar.
Tengoklah betapa putih berseri-serinya nasi pelengat...
Yang menariknya masak cara begini, nasi yang berlebihan tidak disentuh langsung... masih suci murni...!!
Nasi dimasukkan kedalam bekas kedap udara.
Disajikan pada tetamu dengan lauk pauk & ulam-ulaman... Yummy yummy....
Lepas makan, sila basuh tangan kat sini.... Tengoklah betapa kreatifnya orang kampung ku... Paip akan disambung dan dialirkan kelongkang. Respect....respect...!!
Sekian saja... moga bermanfa'at untuk semua.

8 comments:

norza said...

Perrgghh!! Resepi Nasi Pelengat ni tak dak lagi dalam mana2 buku resepi, cewahhh.... tradisi lama jangan dilupakan. ;-p

wAheedA said...

Alohh ~ nasi kenduri wangi nih.. Rasa skali nk tambah lagik! wah pomote.. rugiler tak balik kg aritu.. waaaa

zamrita said...

waaaa..best arrr..lama dah tak makan nasik kukus ne kena cari nasik kukus ne balik nti ...

echah_syed said...

combi pernah nmpk kukusan mcm gini tapi org kukus koi pau.. :p

unik tp mesti leceh kan nak letak beras dlm pelengat pastu bila dah masak kena pindah dlm periuk pulak..

mau berjam-jam punyer keja ekk.

apapun yg penting KERJASAMA..!

kuIna LadyInRed said...

pernah makan tp tak pernah tgk cara memasaknya...

SiS-lin said...

wah ini betul2 menyengat ni...bertalam2 skli masak tu...
respi dr kak NorZ ke tu..hehehehe..
mana nk carik ek nasi ni...ermmm

wickedwarhol said...

Oh.... Apollo :-)

Amrin Utaqha said...

haaa...tudia!! hat yg ni lah oghang dok pnggil nasi Apollo @ nasi kukuih..apa2 pon terbaikk lah ! hehe..

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez