Tuesday, November 27, 2007

Masjid Bukit Fraser,Pahang DM


Tarikh tangkap gambaq: 15 Okt. 2007
Masa: jam 4.30 ptg

Lepaih jalan meghata ceghok(merata ceruk), naik bukit tughun bukit, kona sini kona sana, Deri singgah mesjid ni untuk solat jamaq asaq & lehoq(`asar & `zohor). Ambik ayaq(air) sembahyang sejuk gedi(terlalu sejuk)....!!! Allhamdulillah, mesjid ni nampak `hidup' jugak la. Azan akan berkumandang bila masuknya waqtu solat. Dari segi senibina tu besa(biasa) saja, tak dak apa yang nak di ceghita. Luaq dalam sederhana segala-galanya.

Pandangan dari luar pagar masjid, dikawasan letak kereta
bersebelahan dengan Banglo Tioman & Banglo Bentong.



Mesjid ni adalah mesjid baghu menggantikan mesjid lama di atas bukit di tepi The Paddock, lebihkughang setengah km daghi situ. Depa kat situ bagitau Deri yang mesjid lama tu di bina dalam tahun 60an, kemudiannya ghetak, pasai tu la tak digunakan. Katanya bahagian yang ghetak tu adalah bahagian kubahnya (berbentuk payung....dok teghopong tapi tak beghapa nak kelih atas bukit tu) Deri cuba naik ikut tangga kok tepi bukit tu, tapi semak sangat sampai tak bulih nak ghedah langsung. Lalang tinggi nya mak datuk!!! Saspen nak lalu, mana la tau kut-kut berjhembab(bertembung) dengan ppsssss.....Ayon ajak pi jugak, tapi tak bulih la...membahayakan diri!! Dalam hati ni dok meghungut sakan, awat la depa tak peceghah sikit kawasan tu. Buat malu kompeni saja....







Masjid Lama di atas bukit bersebelahan dengan The Paddock.
Pikiaq dua tiga kali nak keghabat sampai atas.






Deri nak ceghita sikit ni...
Tengah dok solat, Deri tedengaq sogha(suara) oghang dok maghah anak dia dalam mesjid. Lecce(leceh) betui la depa ni....dalam mesjid pun hingaq(bising)....pekun betui...(perkataan untuk marah...pekak gitu). Mai ceghok mana punya oghang la....

Hilang khusyu' solat Deri yang tak berapa khusyu' ni...

Habih solat Deri kelih(nampak) soghang budak dalam umoq 15 tahun, (tapi badan besaq gabai) dok tegedang (terlentang) lepak kat pintu masuk mesjid. Setengah badan dok dalam mesjid, setengah lagi dok luaq masjid (ruang solat jugak). Yang gegham tengok tu pasai dia tak tanggai kasut......tu yang pak dia (mungkin jugak caq(atuk) dia) dok hingaq tadi ni. Tapi budak tu tak makan saman sikit pun. Cemuih(menyampah) betui tengok .... Apa lagi, Deri pun stare kat dia macam singa nak makan oghang (berlakon jer tu..). Nasib baik dia belah cepat, kalau tidak, ingat nak pi sound saja. Jenih telinga capang ni memang kena jentik sikit.

"SILA TANGGAL KASUT"
Namun ada juga yang tak faham bahasa !!!

Pandangan sudut hadapan/sisi kanan yang mungkin
memerlukan sentuhan cat baru

Mimbar kayu dengan seni ukiran yang sederhana


Sahaja aku niat iktikaf di masjid ini kerana Allah Ta`ala.









2 comments:

Jie said...

salam..

ceq pun dah patlima kali solat kt mesejid Frasier's Hill tu....

byk gambaq area US ( ulu selangoq) hang dok sama area dgn ceq ka?

kunadzri said...

jie..dak aih,deri x dok sana. tangkap gambaq tu masa on the way pi fraser's hill. jalan-jalan cari mesjid...

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez