Monday, November 26, 2007

Masjid (Lama) Al-Hidayah, Ampang Pecah, Kuala Kubu Baru, Selangor DE.

Tarikh tangkap gambaq : 15 Oktober 2007
Masa : jam 9.30 pagi


Pandangan hadapan masjid dari seberang jalan dan dari
celah-celah pohon besar yang memberikan kedamaian pada
mata & hati yang memandang.

Ghaya Posa tahun 1428 ni Deri kena beghaya ghumah mak mentua di Kuantan. Tahun lepaih dah beghaya di Peghelih. Tapi tahun ni mak mentua Deri pulak beghaya di KL dengan anak2 menantu dia yang lain sebab anak laki2 dia yang soghang ni eksiden. Mutu (motosikal) dia naik masa nak pi qajja(kerja) kena baghtuh (langgar) dengan kegheta. Kaki dia cedera, kena 16 jahitan. Jadi kami semua pakat beghaya di KL lah.......

Boring punya pasai, pakat bekigha la nak pi jalan2 makan angin di Fraser's Hill. Leeina teghuih(terus) buat booking pada haghi ghaya ke3. Tidoq satu malam kat sana pun jadi la....Malam sebelum pi sana tu Deri browse kat internet kut-kut bulih singgah kat mana2 mesjid(masjid). Itu yang terbaca tentang mesjid Ampang Pecah ni dalam artmelayu.blogspot tulisan Radzi Sapiee (syok browse blog saudara ni). Awai2 lagi dah pasang niat nak singgah tangkap gambaq(ambil gambar).

Nak caghi mesjid ni tak beghapa susah sangat. Kalau ikut jalan lama mai daghi KL /Rawang /Serendah dok tala pi(menuju) ke Kuala Kubu Baru(KKB), lagi 3 Km nak sampai KKB dah kelih(nampak) mesjid ni di sebelah kiri jalan sebeghang sungai. Jalan teghuih(terus) kedepan akan jumpa simpang pi kekighi ke Taman....(lupa pulak nama dia). Kona kok tu dan patah kekighi lagi, jalan teghuih....insya-Allah tak miss punya. Memang mesjid ni ada daya tarikan yang tersendiri. Dia punya surrounding tu lain macam saja kita ghasa...dibelakang dia hutan, didepan dia jalanraya & sungai. Sebelah kiri mesjid tu depa baghu dok peceghah(bagi terang) hutan. Ada la kelih derot & bekho(jentolak & backhoe) dok buat qajja....sunyi, tenang dan terasa aman. Tapi, kalau malam waqtu hujan ghintik2 tu tak tau la gena(macammana)....mesti ghasa seghun (seram & gerun) semacam lalu kok tu. Tambah lagi depan mesjid tu ada pokok besaq dua batang. Anak2 Deri tu penakut bedengung(sangat2 penakut). Bukannya bulih tengok keadaan macam tu. Bila habaq yang belakang mesjid tu ada satu kuboq, lagi la pakat dok qampon (mengecilkan diri) dalam kegheta.

Mesjid ni dibina pada tahun 1926 sepertimana terpampang kat menara dia. Senibina lama zaman British kut....senibina Moorish? Deri pun tak beghapa tau pasai ni. Kalau sapa2 yang ada info tentang senibina mesjid ni tolong la bagitau Deri, bulih dak? Kongsi2 la no....


Pintu pagar utama

Laluan masuk ke ruang solat dari pintu pagar begitu unik.

Mihrab & Mimbar kayu yang diukir dengan berseni sekali.

Dalam ruang sembahyang utama dia...fuiyoo...antik gitu. Chandeliers tu ghasanya yang ori kut. Kat luaq mesjid tu sayang sikit sebab bentuk & fasad asalnya terlindung dengan bangunan tambahan yang dibina agak `bersahaja', tanpa mengambil kira elimen2 senibina. Nak buat gena, mungkin jemaah ramai kut, dan kos nak tambah bangunan terlalu tinggi....Tapi yang Deri tengok ruang tambahan tu nampak macam tak beghapa ada oghang ambik pahadui (ambil peduli) pun, banyak sisa2 kelawaq. Kut laa ni ramai jemaah dah pakat pi solat kat Masjid Jamek Ar-Rahimah....kat pekan Kuala Kubu Baru. Lagumana(walau bagaimana) pun Deri harap depa jaga mesjid ni betul-betul sebab selain dari ia merupakan rumah Allah, senibina lamanya pun,perlu dipelihara. Bukan begitu?
Ruang solat utama dan chandelier yang sememangnya antik & ori.









Kalau nak tengok gambaq banyak lagi, cot tang ni.

1 comment:

eja zin said...

sebenarnye,masjid ampang pecah bukan masjid utama...
masjid arrahimah ngan masjid darul quran is a main mosque yang qariah kuala kubu pakai..
dulu masjid ampang pecah tuh penuh ngan semak samun(zaman pemerintahan british) tapi masa masjid ar rahimah ngah renovate, dema pakai alik masjid lama ampang pecah dan diperindahkan kembali..
tapi la nih sape2 nak pakai masjid ampang pecah buleh juga cuma ia xdipakai untuk solat jumaat..

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez