Wednesday, November 28, 2007

Masjid Jamek Ar-Rahimah Kuala Kubu Baru, Selangor DE



Tarikh tangkap gambaq: 16 Okt. 2007
Masa: jam 3.00 ptg


Tangga ke ruang solat di tingkat atas

Daghi puncak Bukit Fraser tughun pi ke kaki bukit dekat The Gap ada la 10 Km. Daghi situ pula dok pusing stereng kegheta ke kighi ke kanan sampai ke empangan Kuala Kubu, almost tak dak jalan lughuih, sejauh 30 Km. Sejauh tu la jugak Deri ghedah dalam ujan lebat yang teramat sangat. Nak beghenti pun tak dak tempat yang sesuai. Mata ni tak berqelip(tidak berkelip) pun, dok focus kat jalan ghaya, sambei(sambil) tu dok jeling2 sikit kat bukit sebelah kighi jalan, mana tau kut2 ada tanah ghuntuh ataupun pokok tumbang. Pengalaman yang sungguh menyaspenkan, tapi anak bini tak tau apa-apa....depa hanyut dalam mimpi masing2., tidoq sampai tak sedaq mana2. Alhamdulillah, akhirnya selamat sampai ke empangan, baghu jumpa jalan lughuih(lurus)...Apa lagi, tekan minyak la...konon nak pedeghaih(memecut) kegheta. Tut tut(tiba2), coihhh... kegheta polis keluaq mai daghi satu simpang. Deri kelih kok cerghmin(cermin) yang dia dok pedudun(kejar) kegheta kami. Seghupa macam dalam movie daa...Deri pun perpelan(perlahankan) kegheta, bawa dalam 70km/jam, buat bodo saja...Dia ikut lagi.....sampai lebihkughang 3km dia pun give up, teghuih patah balik. Selamat Deri....kalau tidak ni tergbang rm100 bayaq saman....


Sampai KKB Deri pi caghi mesjid Jamek ni sebab
dok kelih (nampak) menara dia daghi jauh lagi. Hujan tak beghenti lagi, masih lebat. Lepaih solat baghu pusing tangkap gambaq.

Masjid Ar-Rahimah dirasmikan pada 1 Nov. 2002 (25 Syaaban 1423) oleh DYMM Sultan Shariffuddin Idris Shah, sepertimana tercatit kat atas papantanda perasmian. Kigha umuq dia lebihkughang 5 tahun la. Tapi sayang sekali sebab atap dia dah bocoq sakan, betui2 kat ruang solat utama.
Ayaq ujan tughun macam ayaq terghjun(air hujan mencurah-curah bagaikan air terjun) kok celah salah satu`kipas pengudaraan' di kawasan berhampiran kubah. Habih basah lencun kapet(carpet). Kalau tengah solat Jumaat ujan lebat tughun, naya la sapa yang dok tang tu....Deri agak depa dah pebaik(perbaiki) dah kut la ni

Pandangan sudut hadapan/sisi kanan menuju ke ruang
wuduk dan tandas


Mesjid ni memang luas, boleh menampung kapasiti yang besaq. Agaknya pasai tu la Mesjid Ampang Pecah dah jadi lengang, seghupa macam tak dak oghang ambik pahadui dah. Selain daghi ruang solat muslimin & muslimah depa sediakan macam2 kemudahan lain kat tingkat bawah spt. dewan ,pejabat dan lain2 yang berkaitan. Senibina dia bulih tahun jugak. Sapa yang tengok dia tafsirlah sendiri.

Pandangan di ruang solat utama(atas) & ruang solat luar(bawah)

Nak bagi tafsiran tentang senibina ni kena oghang2 tertentu saja yang bulih. Kalau silap tafsir, hanguih(harus) kena semboq(sembur) dengan cabai bughung(cili padi) nanti. Kawan Deri ghamai jugak la yang jadi Arkitek. Masing2 kalau bagi komen tentang satu bangunan tak perghenah yang seghupa, mesti lain punya.....Peringkat Arkitek Ijazah cakap lagu ni, peringkat Master cakap lagu tu. Peringkat PhD pulak ceghita lagu lain. Yang lebih pada akademik kona kok ni...yang praktis arkitektur pula kona kok nu....Jaghang sekali yang sama pendapat depa. Nak tunjuk ego pun ada la jugak tu....

Mimbar kayu dekoratif

Seghupa macam oghang juai pasemboq jugak la. Kadang2 adunan dia tak sama walaupun bahannya sama jenih. Kuah pun lain2 ghasa jugak. Begitu jugak dengan oghang yang dok komen penyanyi. Oghang besa(orang biasa) macam kita ni kata mamat tu dah sedap sangat dah nyanyian dia. Tapi, oghang2 seni lain pulak komen depa. Tengok saja la konsert AF tu. Depa komen ada unsur2 professionalisme, mengambilkira perkara2 tertentu yang berkaitan dengan kesenian, pernafasan, lantunan sogha(suara), bla bla bla...Kita yang dengaq depa komen pun tak paham apa yang dihuraikan.


Lumrah alam.



2 comments:

mummy sofie said...

deri. try lar p dekat tanjung bungah - penang. ada satu mesjid terapong. saya x penah lar masok, cuma lalu kut luaq ja. hehehe... tp ghamai oghang luaq duk p sana. senang2 jengok lar mai : D

kunadzri said...

mummy sofie, lepas ghaya haji ingat nak pi penang tangkap gambaq masjid kapitan kling. dah tau ada mesjid tanjung bungah ni, kena masuk dlm list la...

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez