Wednesday, January 16, 2008

MASJID JAMEK UNGKU TUN AMINAH, KG. PASIR, JB., JOHOR DT

JOHOR BAHRU, JOHOR DT
Tarikh: Ahad 2 Disember 2007
Masa : 2.52 ptg - 3.20 ptg

Pandangan hadapan (anjung masuk utama)
Pandangan dari penjuru belakang/sisi kanan
**Dalam perjalanan pulang ke KL dari Danga Bay, JB., Deri sekeluarga melalui jalan pintas ke Senai/ Lebuhraya JB-KL. Dalam dok tinjau2 cari stesen minyak Shell, terpandanglah akan masjid ini. Dekat pulak tu dengan stesen minyak. Jadi, kami pun berhenti rehat & solat jamaq qasar kat sini sebelum meneruskan perjalanan.

**Dipapantanda terukir ; Batu asas bangunan masjid ini telah diletakkan oleh yang amat berhormat Dato' Haji Othman bin Hj. Mohd Saat, Menteri Besar Johor pada hari Jumaat, 24 Jamadilakhir 1387, bersamaan dengan 29hb. September 1967. Allah peliharakan Sultan.


**Kubah masjid berbentuk payung mengambil inspirasi dari senibina masjid negara rasanya (Masjid Negara siap dibina pada tahun 1965). Bumbung anjung masuk utama yang asal berbentuk minangkabau. Tapi anjung tambahan telah di `perspexkan'. Bentuk modennya agak tidak serasi dengan yang asal. Pada Deri, itulah yang kecacatan yang selalu terdapat pada bahagian tambahan di mana-mana masjid pun di negara kita ini. Dalam kerja-kerja menaiktaraf masjid maupun kerja-kerja pengubahsuaian yang minimal, jarang sangat diambil kira tentang keserasian ataupun keharmonian dengan bangunan asal. Mungkin ianya tidak ada perancangan awal ataupun disebabkan kos pembinaan yang tidak mencukupi. Architectural value selalunya diketepikan sama sekali. Apa-apa pun, bersyukurlah....


ruang solat utama & mimbar










kubah payung & tempat wuduk









Pandangan sisi kanan
Pandangan belakang
Selepas rehat Deri pi isi minyak kereta dan meneruskan perjalanan pulang.
Namun ada sedikit perubahan.
apakata kalau kita singgah sejenak di Sedenak?


No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez