Wednesday, May 14, 2008

PEARL OF THE ORIENT

bising
A PICTURE TELLS A THOUSAND WORDS....

1. MASJID KAPITAN KLING
Mengambil sempena nama Caudeer Mohudeen iaitu seorang ketua kaum India Muslim yang bergelar Kapitan Kling. Merupakan masjid tertua di Pulau Pinang & terletak di persimpangan Lebuh Pitt & Chulia Street. Mula dibina pada tahun 1801. Masjid sekarang adalah masjid yang dibina semula pada tahun 1916
Nota peluru : 107 das.

2. MASJID MELAYU LEBUH ACHEH
Masjid ini diasaskan oleh Tunku Syed Hussein Aidid, seorang kerabat diRaja Acheh berketurunan Arab. Dibina dalam tahun 1808. Senibina campuran bercirikan Islam, Timur & Eropah, juga dipengaruhi senibina Cina Islam, Anglo-India kurun 19 & Moorish.
Nota peluru : 48 das.

3. MASJID BENGGALI
Bangunan asal masjid ini dibina oleh sepoi East India Company yg tiba dari Bengal pada 1803. Terletak di Lebuh Leith. Bangunan sekarang adalah bangunan yang didirikan semula dan dirasmikan pada 26 Disember 1958 oleh Tunku Abd. Rahman Putra Al-Haj.
Nota peluru : 12 das.

4. MASJID JAMEK SIMPANG ENAM
Bangunan asal masjid ini diasaskan oleh Haji Wahab pada tahun 1897. Terletak di Jalan MacAlister berdekatan dengan menara Komtar. Ruang tambahan telah dibina di bahagian belakang bangunan masjid.
Nota peluru : 8 das.

5. MASJID NEGERI PULAU PINANG
Bangunan masjid yang berbentuk bulat ini diilhamkan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pada tahun 1968 & dirasmikan pada 29 Ogos 1980 oleh Yang DiPertuan Agong ketika itu, Sultan Hj. Ahmad Shah. Terletak di persimpangan Jalan Air Hitam & Green Lane.

Nota peluru : 57 das.

6. MASJID TERAPUNG TANJUNG BUNGAH
Bangunan masjid ini terletak berhampiran dengan pantai peranginan Batu Feringgi & dibina mengunjur sejauh 300 meter dari pantai yang pernah dilanda Tsunami pada 2004 lalu. Ianya siap dibina pada Januari 2005 & dirasmikan pada 16 Mac 2007 oleh Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi.
Nota peluru : 48 das.

2 comments:

^aNgRiAni^ said...

wowwww!!! maveles!!! huahuahuahua...so tantekkk laaa abg e...mempunyai kesenian yang amat tinggi...tambahan pula abg e terer cari angle tym nak amik gambar...mana gambo masjid yg ari tu citer tu? yg ada pengamalan menarik abg e tu laaa...

memang abg e ni a mosque lover kan...ahaks...patutnyer abg e masuk pertandingan fotografi laaa...mesti ada menang punyer....yehaaaaaaaaaaa...

wadironi said...

assallamualaikum...teruskan mewarnai minda dan mewangikan persekitarannya .
Alhamdulillah.

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez