Friday, December 07, 2007

MASJID TENGKU SULAIMAN, KETARI, BENTONG, PAHANG DM.


Tarikh tangkap gambaq: 18 Okt. 2007
Masa: jam 12.30 tengahari

Ketari adalah pekan kecik yang mesti kita tempuh sebelum sampai ke bandar Bentong, tak kigha la kita mai kok mana pun dari KL. Kok jalan lama ka, jalan baghu ka...misti jumpa. Tapi kalau kita mai kok jalan lama nak pi Bentong atau Raub, kita takkan lalu depan mesjid ni sebab bila sampai simpang tiga pekan ketari kita akan kona kekiri. Mesjid ni disebelah kanan simpang, tak jauh mana pun.....

Deri ni keghap jugak pi Ketari sebab ada adik beghadik belah pempuan. (kaum kerabat sebelah isteri). Ghumah mak sedagha (emak saudara) dia tak jauh daghi mesjid ni. Kalau kelui(laung) pun dengaq juga, tapi sayup-sayup la. Sebelum ni dok singgah solat saja, tak peghenah teghingat nak tangkap gambaq sebab masa tu tak mai lagi idea nak masukkannya ke dalam blog. La ni pantang kelih mesjid, nak beghenti saja pi tangkap gambaq. Tapi kalau bawa mem dgn. anak2 masa tu, kena timang2 sikit.....mana tau kut2 depa lemaih peghut(bosan) pula dok tunggu Deri dalam kegheta

Info masjid:
- merupakan masjid Daerah Bentong ( La ni tak tau la sebab dah ada Masjid Jamek Bentong yang dapat menampung kapasiti jemaah yang besar jumlahnya)
- Dirasmikan pada 5hb Mei1967 bersamaan 25 Muharram 1387 oleh DYMM Sultan Sir Abu Bakar Ri`ayat`ud-din
Al-Muadzam Shah Ibni Al-Marhum Al-Mu'tasim Billah Sultan Abdullah



Masjid ini dihiasi dengan sebuah kubah bawang besar ditengah-tengah ruang solat utama & di apit di kiri & kanannya oleh kubah berbentuk sama yang sedikit kecil. Selain dari itu, terdapat kubah yang berbentuk bawang kecil yang menghiasi lapan puncak menara, 4 disetiap sudut masjid, 2 dibahagian tengah & 2 di fasad hadapan masjid. Kalau dapat keghabat pokok nyok (panjat pokok kelapa) dan tangkap gambaq daghi atas memang hebat view dia....

Pintu kaca berbingkai besi keluli yang di cat hitam dengan panel kaca tetap berbingkai bentuk bulat di bahagian atasnya belum Deri temui dmana-mana setakat ini. Begitu unik. Selalunya panel di bahagian atas berbentuk separa bulat, ataupun segi empat, yang lazimnya. Kadar pencahayaan di bahagian ruang solat utama kigha boleh tahan la.....samar-samar yang mententeramkan jiwa.


Mimbar kayu dekoratif diukir sederhana, namun nampak menarik dengan kubah mini diatasnya, satu kesinambungan dari bahagian luar masjid.




Tempat wuduk pun kira unik juga, berbentuk bulat dari kolahnya hinggalah ke dinding, apron & bumbungnya. Sayang sikit sebab tiangnya empat segi. Pada Deri lebih harmoni kalau di bulatkan bentuk tiangnya. Barulah ada kesinambungan....Cewah, komen konon......arkitek yang design tu sikit punya nak pecah kepala pikiaq, pandai2 saja kita ni yang dok tughun bendang nak komen.....


Dari apa yang Deri tengok, masjid ini menempatkan rumah2 pekerja ( mungkin untuk imam, bilal dll) selain dari wakaf dan bangunan tandas yang berasingan.




2 comments:

Jie said...

Saya tau mesejdi ni.... 3thn sy kat Bentong dulu.

Nanti ambek gambaq mesjid yg betoi² dlm pekan Bentong tu arr..yg tepi merket tu, belakang Maybank tepi supermarket Jaya.

kunadzri said...

Thnx jie...gambaq dah ada, cuma tak post saja lagi. La ni depa dah convert mesjid tu jadi Pusat Dakwah Daerah Bentong, sebab Masjid Jamek Bentong yang baru dah di bina.

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez