Monday, January 21, 2008

MASJID JAMEK KAMPUNG AIR MANIS, BT. 30, KULAI, JOHOR DT

KULAI, JOHOR DT
Tarikh: Ahad 2 Disember 2007
Masa : 5.38 ptg - 5.51 ptg

Pandangan sudut hadapan/sisi kiri (anjung masuk utama)
Dalam perjalanan pulang dari Sedenak, setelah melewati Pekan Air Bemban, Deri singgah di Masjid Jamek Kampung Air Manis yang terletak di sebelah kanan jalan. Masjid ini Deri dah nampak semasa melalui jalan yang sama untuk ke Sedenak tadi. Dari segi senibina masjid, tidak ada apa-apa yang istimewa. Segala keperluan asas untuk sebuah masjid disediakan.

Pandangan sisi kiri (anjung masuk utama)
Ruang solat utama

Mimbar





Tabung antik

3 comments:

Kasawari said...

Salam Bro,

Menarik entri ni, sebab Masjid ni di tepi Jalan Kulai - Air Hitam, agak sedikit tinggi kedudukan masjid ini.. Oleh kerana Lebuhraya Utara Selatan telah dibina, agak lengang jugak kenderaan di sini melalui jalan lama Air Hitam ni..

Satu perjalanan yang menarik bro, kalau singgah kulai tu jangan lupa ke Bandar Putra walau taman perumahan saya ni takder masjid yang masih terbina..

Jika Bro ke Senai Airport, ada satu masjid Airport yang sedang dibina berhampiran.. senireka kubah dan bangunannya pasti menarik, jika tidak silap masjig itu dibiayai dibawah Yayasan Al-Bukhari.

kunadzri said...

wa`alaikumsalam Kasawari:
Memang saya pasti bro lebih arif lagi tentang keujudan masjid ni. Saya dapat rasakan bahawa masjid ini merupakan favourite persinggahan musafir kerana kedudukannya yg agak stategik.

Satu hari nanti insya-Allah saya akan ke Kulai lagi. Ada cadangan nak berjumpa Mawi World!! Hopefully by that time, masjid kat airport yang sedang dibina tu siap sepenuhnya. Menyentuh tentang Masjid Al-Bukhary ni saya akan paparkan di sini nanti foto2 menarik yang saya snap bulan Disember lalu. Sayang sekali sebab ruang solat utamanya tak boleh ambil gambar... so frustrating...

Kasawari said...

Wah nak ke setkan date yang terbaik tu bila turun Kulai nak jumpa Mawi World.. saya sendiri pun tak pasti bila dan waktu Mawi balik kampung, tapi ada lah informer di sana boleh beri tahu tu..

Oh ya ker.. kagum dgn insan yang baru memenangi tokoh maal hijrah tu.. patutpun rezki nya berambah ruah.. Pemurah dalam bersedekah.. Mudah-mudahan beliau mendapat kerahmatan dari Allah..

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez