Saturday, December 08, 2007

MASJID JAMEK BENTONG, PAHANG DM

Tarikh Tangkap Gambaq: 18 Okt. 2007
Masa: jam 10.30 pagi


Lokasi masjid: Kalau mai daghi Raub, sebelum masuk bandaq Bentong, kelih dah sebelah kiri.
Kalau dari KL, lalu Ketari, masuk bandaq Bentong (jalan sehala) dulu. Tang kona nak pi Raub tu kelih dah mesjid ni. Kalau tak kelih tu, memang kena check mata & hati sekali...
Tapak mesjid ni memang tinggi daghi aras bandaq bentong, jadi pemandangan daghi atas ni ni memang best. Kat depan bulih kelih dataran Bentong (mungkin tak berapa sesuai kut....) Kat tepi tu bangunan mahkamah. Bukit bukau yang jauh mata memandang pun bulih dinikmati jugak. Tapi sebelah kanan pulak dok kelih tebing bukit saja la....


Deri lupa nak tengok papantanda perasmian mesjid ni. Tapi seperti tertera di depan masjid, ianya di bina pada tahun 2004. Rasanya ia dibina untuk menggantikan Masjid Lama Bandar Bentong yang sudah tidak dapat menampung jumlah jemaah yang semakin bertambah.
Kawasan sekeliling masjid sangat luas. Sayang sekali tidak dipagari dengan lebih banyak pokok-pokok rendang sebagai pelindung terik mentari, terutama di kawasan letak kereta. Mungkin juga ianya sedang dalam perancangan....tapi masjid ini telah tersergam sejak 3 tahun yang lalu!!!

Hak ni yang Deri selalu peghasan di mana-mana pembangunan pun. Pemaju kughang bagi keutamaan pada landskap. Nak tanam pokok tu macam buang duit la...Nak beli kat nursery mahal, nak upah tanam lagi, nak upah oghang jaga & siram lagi.....silap haghibulan, pokok tu mati pulak. Naya.....Last sekali depa tanam ghumput saja, tu pun ghumput lembu mughah yang campoq ngan lalang & duri keman. Pada Deri, keindahan serta serinya masjid akan lebih terpancar lagi dengan susunatur & perancangan landskap yang menarik. Jiwa kita akan lebih tenteram. Fikiran kita yang dok bercelaghu & berseghabut masa mai tu, hilang gitu saja..





Tempat letak kereta pula tak dak masalah langsung. Luas bukan main lagi. Banyak pulak tu...depan ada, belakang ada, tepi ada...bas rombongan cik Kiah pun bulih parking sini.







Menempatkan kemudahan lain seperti Dewan Taklimat, Dewan makan, Tandas & lelaki & wanita serta ruang wuduk yang luas. Terdapat juga 2 buah rumah yang sederhana besarnya, kemungkinan disediakan untuk imam besar masjid dan sesiapa saja yang berkaitan.



Masjid ini mampu menampung kapasiti jemaah yang besar jumlahnya. Ruang solat utamanya sangat luas dengan limpahan ruang solat tambahan di kiri, kanan dan hadapan.
Senibina dalamannya juga tidak keterlaluan.Struktur kubah tidak bercelaru. Tiang-tiang bulat penongkat struktur kubah bercirikan corak tiang Roman yang di modenkan serta dihiasi dengan arch antara satu tiang ke satu tiang yang lain.


Adunan ini membentuk keharmonian dalam gandingannya bersama-sama bentuk struktur kubah dan juga kubah itu sendiri. Warna putih biru yang dipilih adalah warna kegemaran Deri, pasai tu la Deri ghasa sedap mata memandang. Coooolllllll......seghupa dok isap cakelat `mint polar bear' saja.....







Ruang solat muslimah ditempatkan di aras mezanin. Ruang mihrab dan mimbar dekoratif diukir dengan halus dan berseni sekali.


Deri memang peminat seni ukiran melayu lama. Masa kecik selalu peghati Allahyarham tok Ku Jusoh mengukiaq di beranda ghumah. Deri ada jugak cuba-cuba ukiaq, tapi tak jadi sebab gopoh. Lagipun masa tu hati dok kigha nak pi main gasing saja....takpun(atau pun) pi tughun bendang tangkap ikan puyu. Petak bendang keghing pulak, ajak geng main wau `kikek' ngan wau `rang'. Kat Perglih tak dak oghang main wau bulan macam kat Kelantan. Wau `rang' tu akan dilepaskan tinggi-tinggi, diikat kukuh-kukuh(teguh) dan dibiarkan semalaman ataupun beberapa malam dengan bunyinya yang sayup-sayup kedengaran....RANGGGGG...Itu pasai la nama dia `wau rang'

Bila pi Bentong lagi, nak singgah tengok papantanda perasmian.
Nak kena cukupkan syarat!!!

2 comments:

MYA MARJA said...

Assalamualaikum,

Tuan rumah yang budiman, mohon izin untuk saya salin dan tampal gambar-gambar masjid di laman ini; lalu disimpan di dalam folder laptop saya. Terima kasih.

kunadzri said...

wa`alaikumsalam,
mya marja, saya mengizinkan tanpa ragu-ragu lagi. Silakan salin & tampal mana-mana gambar masjid yang berkenan di hati. Terima kasih kerana sudi melawat.

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez